Valitse sivu

Uusi Tieliikennelaki (729/2018) astui voimaan 1.6.2020.

Laki muuttaa myös renkaiden käyttöä enemmän keliolosuhteista riippuvaiseksi. Aiemmin määrättiin joustamaton aikaväli, nyt tilalle tuli teksti ”…jos sää tai keli sitä edellyttää”.

Talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun – jos sää tai keli sitä edellyttää. (Jos tuona aikana on tilapäistä ajoa enintään 20 km, silloin talvirenkaita ei tarvitse käyttää.)

Talvirenkaiden urasyvyyttä tulee olla vähintään 3,0 mm ajoneuvoissa, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg. Kesärenkaissa minimiurasyvyys on 1,6 mm. Miten mittaan urasyvyyden? Urasyvyyttä voi mitata vaikkapa kahden euron kolikolla renkaan pääurista kulutuspinnan keskialueelta; kolikon uloin osa, hopeareunus on 4 mm leveä. Urasyvyyttä on syytä mitata erityisesti ennen syksyn sateita, sillä kuluneilla renkailla ajo etenkin rankkasateessa, voi muuttua liirtoajoksi. On aika vaihtaa renkaat – kesärenkaat kesärenkaiksi!  

Autoilijan oma vastuu ja huolenpito renkaista kasvavat

Autorengasliiton mielestä uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa. ”Uudet talvirengassäännöt ovat siinä mielessä nykyisiä selkeämmät, ettei jatkossa tarvitse muistella erilaisia käyttöaikoja talvirenkaiden ja nastarenkaiden välillä”, Autorengasliitto toteaa tiedotteessaan.

Kuljettajan oma vastuu rengasasioissakin on hyvin tärkeää. Kun talvirenkaita on käytettävä marras-maaliskuussa ”jos sää tai keli sitä edellyttää”, niin aina on vastuullisten autoilijoiden lisäksi ratin takana autoilijoita, riskikuljettajia, jotka saattavat ajaa kesärenkailla talvellakin.

Tarkkana renkaidenvaihdon yhteydessä

Rengaspaineiden tarkastuksen yhteydessä kannattaa tarkistaa renkaiden kunto ja kuluneisuus. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen antaa ohjeita rengassarjan kunnon tarkkailuun:

  1. Urasyvyys kannattaa mitata renkaanvaihdon yhteydessä. Siten tietää, onko hankittava uusi rengassarja seuraavaan vaihtoon mennessä.
  2. Varastoon meneviin renkaisiin merkitään renkaiden paikka autossa; edessä olleet laitetaan taakse ja takana olleet eteen. Syynä on se, että siten saa rengassarjan kulutettua tasaisemmin eikä tule suuria renkaiden välisiä kulumiseroja. Näin rengassarjalla voi ajaa yhden rengaskauden pidempään, turvallisesti.

Vanhojen renkaiden uusiminen

Vaikka renkaat olisivatkin lain vaatimuksen mukaiset, mutta jos ne ovat selvästi kuluneet, niin kannattaa harkita renkaiden uusimista. Vesi- ja loskaliirto-ominaisuudet heikkenevät ennen kuin urasyvyysvaatimukset täyttyvät – etenkin jarruttaessa tuntuu kuin alla olisi musta jää.