Valitse sivu

48 vuotta autoja, muutaman kerran kilometreissä maailman ympäri ajaneena, voin muutamalla sanalla kertoa kokemuksistani autonrenkaista.

46 talvea renkaissa oli nastat. Ne alla piti silti olla tietoinen siitä, millainen on tien pinta eli keli. Ainahan on syytä ”lukea” ajokeli ja sen mukainen ajokäyttäytyminen.
Olen näiden muutamien ajovuosien jälkeen oppinut sen, että kelissä kuin kelissä,
renkailla kuin renkailla, saa ajaa turvallisesti, itseään tai toisia kolaroimatta – tilannenopeus,
ajokeli, turvavälit, kiireettömyys, päihteettömyys!

Hyvää nastarenkailla ajamisessa oli se, että ne ovat vuosikymmenet tutkittuja, paremmaksi ja paremmaksi kehittyneitä. Nastat pitävät melkein kelillä kuin kelillä, erityisesti kehä kolmosen ulkopuolella niillä oli turvallista ajaa. Haittapuolia nastoilla ajaessa oli se, että niihin luotti liikaa, eli nastoihin ja omaan ajotaitoon.  Nastat laulavat ihan liikaa, niiden lauluääni ei ole kaunis.

Nykysäillä, etenkin kaupungeissa ja taajamissa, on liian vähän sellaisia talvipäiviä, jolloin tarvitaan nastojen purentaa.

2 talvea olen ajanut kitkarenkailla.

Ensimmäiset sadat kilometrit ne alla olivat tosi varovaisia, liiankin hiljaisella vauhdilla etenin. Äänimaailmasta puuttui häiritsevä nastojen pureva rapina, tiehen ei tullut nastojen purentaa. Heti kun löysin jäisen ja turvallisen alueen,
tein paljon testejä vauhdin ja jarrutusten suhteista, monissa muissakin eri keliolosuhteissa.
Sain todeta, että kyllä kitkaa löytyy! Voin ajaa turvallisin mielin.

Arvosta ajomukavuutta ja ympäristöystävällisyyttä, halua joustoa renkaidenvaihtoon – valitse kitkat!
Jos ajokilometrejä talvisin syntyy etupäässä kaupunkien ja taajamien ulkopuolella – valitse nastat!

Valitsen kitkat, koska kitkat ovat opettaneet minua parempaan ja turvallisempaan talviajoon,
en pidä ylimääräisistä äänistä, ja olen ympäristöystävällinen.