Valitse sivu

Yle Uutiset 24.10.2017 otsikolla:

Nastarengas on lääke, jonka haittavaikutukset ovat suuremmat kuin tauti, johon se tepsii, ote artikkelista, jonka toimittaja on Marcus Ziemann.

”Jäisellä tienpinnalla nastat purevat ja pysäyttävät paremmin kuin kitkat. Mutta Trafin tilaaman tutkimusraportin mukaan vuosina 2011–2017 on sattunut kaikkiaan vain 20 talvikelien kuolonkolaria, joissa ajoneuvon hallinnan menetyksen taustatekijänä on jokin nastarenkaisiin liittyvä puute.

Kahdeksan kertaa taustalla oli jäinen tie. Loppujen taustalla oli lumi, sohjo tai niiden yhdistelmä eli olosuhteet, joissa nastoilla ei edes ole suurta roolia. Merkittävä yhdistävä tekijä oli liian suuri tilannenopeus.

Talviolosuhteissa parhaassakin nastarenkaassa on vain neljäsosa kuivan kelin pidosta. Se tiedetään, että lumipidossa kitkarenkaat ovat uutena jopa nastarenkaita parempia.

Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan hyvä kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas. Pito perustuu tutkijoiden mukaan mikroskooppiseen karheuteen, jota paljaalla silmällä ei näe.

Suomessa asfaltti-betonipäällysteinen tie on karkeaa, koska meillä käytetään moniin muihin maihin verrattuna poikkeuksellisen suurta kiven raekokoa. Suurta kiveä tarvitaan nastarenkaiden vuoksi, sillä pienempi kivi repeytyisi nastojen raapiessa irti.”

Minulla on ollut kaksi talvea kitkat, niiden kanssa olen oppinut paremmin huomioimaan oman ajamisen, lukemaan tarkemmin liikennettä ja ajan sääolosuhteiden mukaan. Haluni on myös olla ympäristöystävällinen.