Valitse sivu

Ennen kuuli paljon turinoita tärisevistä rateista, sai nähdä ja kokea myös tärinät. Ennen ei taidettu paljoakaan kiinnittää huomiota ja huolta tärinöihin ratissa. Renkaiden tasapainotus ei ilmeisesti aikoinaan ollut niin puhuttu ja tutkittu asia, eikä renkaita tasapainotettu niin usein ja niin hyvillä laitteilla kuin nykyisin tehdään. Renkaiden puhtauteenkaan ei kiinnitetty niin paljon huomiota kuin nykyään tehdään.

 

Perustietoa rengastasapainosta

Ensin terminologiaa: rengas + vanne = pyörä. Tasapainotus tehdään pyörään. Kun pyörän massa ei jakaudu tasaisesti pyörintäakselin ympärille, niin ajo- ja matkustusmukavuus sekä turvallisuus kärsivät. Tärinä myös vahingoittaa ja vaurioittaa alustan niveliä, pyöränlaakereita, iskunvaimentimia ja jousia, myös renkaan pintakuvio kuluu epätasaisesti silloin.

Käytännössä pyörän massa ei jakaudu pyörintäakselin ympärille tasaisesti, joten tasapainotusta tarvitaan, aina. On myös huomioitava, että venttiili ja mahdollinen rengaspainetunnistimen sensori voivat aiheuttaa renkaan epätasapainoa.

Kun rengas tasapainotetaan, niin sen yhteydessä renkaiden tasapainotuskone mittaa epätasapainon aiheuttamaa pysty- ja sivusuuntaista värähtelyä, ja ilmoittaa painojen koot ja paikat. Lyijypainoja ei enää saa, onneksi, renkaaseen laittaa, nyt painoina ovat sinkki tai teräs. Painot ovat joko vanteeseen kiinnilyötäviä tai liimattavia painoja, vannetyypin mukaan.

 

Milloin renkaat tasapainotetaan?

Tasapainotus tulee tehdä aina kun rengas on syystä tai toisesta otettu irti vanteelta ja asennettu uudelleen, tai vanteelle on asennettu uusi rengas.
Tasapainotuksen tarve saattaa tulla muulloinkin, esimerkiksi vanhan painon irrottua vanteesta, tai jos rengas on kulunut epätasaisesti. Virheellisen kulumisen taustalla on usein virheelliset pyöränkulmat, joten nekin pitää säätää silloin kohdalleen.

Lisää terminologiaa renkaiden epätasapainon syntymiseen:
Staattinen epätasapaino syntyy, kun renkaassa on painavia tai keveitä kohtia. Dynaaminen epätasapaino syntyy, kun renkaan kyljet ovat pyörän pitkittäisakseliin nähden eri painoisia, seurauksena sivuttaisheittoa. Tasapainotuslaite tasapainottaa pyörän sekä staattisesti että dynaamisesti.

Radiaalinen heitto: tärinä syntyy, kun pyörä pomppi ylös ja alas. Auto reagoi radiaalisesta heitosta aiheutuneeseen tärinään 4-8 kertaa voimakkaammin kuin poikittaisheittoon. Poikittaisheiton tasapaino saadaan mittarin avulla, mittaamalla sekä rengas että vanne.

 

Muistamista

  1. Renkaita hankittaessa on hyvä selvittää, etenkin nettikaupoissa, mitä hinta pitää sisällään: Sisältyykö siihen myös vanteelle asennus, tasapainotus, uudet venttiilit, alle asennus ja kierrätysmaksut.
  2. Pidä renkaat (ja auto) puhtaina aina, kun ne ovat eri syistä keränneet erilaista likaa. Puhtaus vaikuttaa muuhunkin kuin rengastasapainoon.
  3. Muista renkaiden tasapainotus aina, kun jotain tapahtuu niissä tai niiden parissa.

Jutun lähteet: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen, Oscarrehvid OÜ